سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱:۳۶
 |  ۲۶/ تیر/ ۱۳۹۶ - ۳:۵۱
  |   نظرات: بدون نظر

رسانه های هوشمند و آموزش

با پیشرفت های امروزه در روش های آموزشی بوجود آمده این روشها بسیار بهم نزدیک شده اند و آنچه در حال حاضر مورد توجه و بحث است نقش رسانه های آموزشی در پیشرفت سیر آموزشی است.

ضرورت و اهمیت استفاده از رسانه ها این مقوله را به تخصص تبدیل کرده است بنابراین مفهوم وسایل آموزشی درک نشده و جایگاه آنها در روند فعالیت های تدریس و یادگیری شناخته نمی شوند.به طور حتم یکی از مولفه های فعالیت ها در بهره گیری از رسانه و وسایل کمک آموزشی جلب مشارکت یادگیرندگان در تولید آنهاست.

رشد فناوری های رایانه ای،سرعت نقل و انتقال اطلاعات،مساله انفجار دانش،اطلاعات می توانند به شکل پر سرعت در اختیار همگان قرار بگیرند.با نام بردن از مدارس هوشمند میتوان این شیوه آموزش را بیشتر یادآوری کرد. سیستمی که بر روی کامپیوترهای مرکزی مدرسه نصب میشود و از طریق آن دانش آموزان اولیا و معلمین و کادر مدرسه در تعامل همیشگی هستند این سیستم برای تدریس معلمین نیز میتواند از سرعت بالا و با تاثیرپذیری فراوان عمل کند تا به شکل پویا برنامه ها پیش بروند.هر چه این سرعت عمل در سیستم های هوشمند بیشتر و بیشتر جایگزین مدارس و دانشگاهها و یا سازمانها و مکان های اداری شوند در حل مشلات کاربران تاثیر دو چندانی دارند.

نباید فراموش کرد این قبیل سیستم ها و ارتباطات رسانه ای زیر مجموعه “روابط عمومی” قرار خواهند گرفت.آنجا که هوشمند سفیدی در کتاب “راهبردهای عملی روابط عمومی”می گوید که روابط عمومی دانشی است که توسط آن سازمانها آگاهانه می کوشند به مسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند تا بتوانند تفاهم و حساسیت کسانی را که برای موسسه اهمیت دارند بدست آوردند،خود گویای این است که سازمانها با توسعه رسانه های هوشمند باید به شکل اجرایی بر فعالیت های خود که همانا ارتباط کارآمدتر با کاربران است را افزایش دهند.از جهت دیگر این تعریف در کنار تعریف روابط عمومی الکترونیک می تواند لازمه این کاربری را برای ارتقاء سطح کیفی آموزش در سطوح مختلف جامعه بالا ببرد.

 

مناسب است در اینجا تعریفی از روابط عمومی الکترونیک هم ارائه دهیم:

“روابط عمومی الکترونیک” روش به به کار گرفتن فن آوری جدید ارتباطی ،ازاطلاعاتی آی سی تی (ICT) و سیستم های نوین اطلاع رسانی برای ارایه خدمات منطبق بر خواسته و نیازهای مخاطبین به طور لحظه ای (ONLINE) به منظور تحقق بخشیدن بر هدفهای روابط عمومی است.راه اندازه گیری روابط عمومی الکترونیک رسیدن به روزی است که بتوان تمام خدمات یک سازمان را تنها با اتصال به پایگاههای آن نهاد انجام داد.این جمله در واقع همان معنای نصب کردن رسانه های هوشمند در سطح دانشگاهها و مدارس و آموزشی است.

 

 

 

 

دکتر“یورگن مارلو”نویسنده کتاب روابط عمومی الکترونیک معتقد است که روبط عمومی الکترونیک به طور کلی این ویژگیها را دارد:

۱-رسانه های الکترونیک ،مفهوم رایج بازاریابی،مخاطب قراردادن جمع را منسوخ و نوع جدیدی از بازاریابی محکم و منسب را دنبال می کند.

۲-روابط عمومی الکترونیک به سرعت در حال گسترش است.

۳-نیلز به اطلاعیه های خبری الکترونیک در آینده فزونی خواهد یافت.

۴-روند شکل گیری رسانه های تعاملی در آینده تقویت خواهد یافت.

۵-استفاده از کاغذ با دیجیتالی شدن ارتباطات به حداقل خواهد رسید.

۶-روزنامه ها و مجلات به طور فزاینده ای به شرایط جهان الکترونیک عادت خواهند کرد.

۷-به موازات افزایش روزنامه نگارانی که از”سرویس های در دسترس” استفاده می کنند بدون نیاز مستقیم به تخصص مدیریت روابط عمومی”به عنوان یک ضربه گیر اطلاعاتی”روابط بین سازمانها و روزنامه نگاران متحول خواهد شد.

۸-با شکل گیری موسسات مشاور روابط عمومی،اهمیت بخشهای رسمی روابط عمومی(سازمانی)کم کم از میان خواهد رفت و روابط عمومی شکل نیمه رسمی خواهد یافت.

۹-کارکنان روابط عمومی های اینده(از لحاظ علمی و حرفه ای)با کارکنان روابط عمومی های فعلی متفاوت خواهند بود.

 

این موارد اشاره به پیشرفته تر شدن فن آوری های اطلاعاتی و انفورماتیکی در مدارس بخصوص مدارس هوشمند نیز دارد و به شکل واضح امکان به روز شدن اطلاعات علمی معلمان و ارتقاء مهارتهای تدریس در مدارس و سایر سازمانهای اداری را فراهم می کنند بطوریکه می توانند استفاده به روزتری از دوره های آموزشی و مطالب درسی را با دانش متعارف دانش آموز و انسان هماهنگ سازند.

 

از جهت دیگر تفاوت مدارس هوشمند با مدارس مجازی  این است که در این مدارس دانش آموزان باید حضور فیزیکی داشته باشند اما در مدرسه مجازی (virtual school) دانش آموزان از طریق انیترنت ثبت نام کرده و ادامه تحصیل می دهند.آنان با استفاده از این امکان می توانند با معلمان خود ارتباط برقرار کرده و تکالیف خود را دریافت کنند در نتیجه دانش آموز و معلم می توانند کیلومترها از هم فاصله داشته باشند.

 

نتیجه اینکه رسانه های هوشمند، در دسترس و قابل نقل و انتقالی چون تلفن همراه،تبلت و حتی لپ تاپ ها براحتی می توانند ناقل آموزه های مختلف باشن و دنیای آموزش را یزر و رو کنند بدون اینکه کاربر زحمت جابجایی فیزیکی را به خود بدهد.فراموش نکنیم برنامه ریزی،تدوین سندهای مختلف آموزشی که این روزها مورد توجه دنیای آموزش و پرورش قرار گرفته است، براحتی از طریق این سیستم های هوشمند قابل ارائه و تاثیر بر مخاطب خود است.در سالهای پیشرو نه دنیای ارتیاطات و نه فضای روابط عمومی چنین خواهند ماند و نه سیستم های هوشمند همین سیستم هایی که اکنون در دسترس هست.دنیای ارتباطات و روابط عمومی به تعداد آدمهای روی کره زمین در حال تغییر شکل و حالت است.مهم این است که جوامع سطح آموزش و استفاده خود از اینگونه سیستم ها را برای پیشرفت و توسعه قابل تامل در کشور خودشان مورد توجه و ارزیابی بیشتری قرار دهند تا از این دنیای مجازی و غیر مجازی روابط عمومی جا نمانند.

 

مریم درستانی ؛ دانشجوی دکترا  علوم ارتباطات اجتماعی ، دانشگاه اصفهان واحد خوراسگان

 

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp


مطالب مرتبط
مدیر سایتمدیر سایت روابط عمومی , جامعه مجازی , جامعه مجازی روابط عمومی , ارتباطات , فضای مجازی , سازمان , کسب و کار , رسانه , رسانه مجازی , شبکه های اجتماعی , فنآوری , فن آوری , کانال تلگرام روابط عمومی تمام مطالب این نویسنده

design design

Advert (1)

download

Advert (1) Advert (2)Advert (4)

logo-samandehi
نماد اعتماد درگاه pay.ir

آمار بازدید:

بازدید امروز: 874 بازدید

بازدید دیروز: 1166 بازدید

بازدید کل : 265690 بازدید

افراد آنلاین: 0 نفر

...