سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱:۴۱
 |  ۲۰/ خرداد/ ۱۳۹۶ - ۲:۴۵
  |   نظرات: بدون نظر
دکتر علی دارابی:

نظام‌مند شدن حوزه روابط عمومی در قالب سازمان نظام روابط عمومی، دور از انتظار نیست

معاون امور استان های سازمان صدا و سیما با تشریح وضعیت حال حاضر روابط عمومی ها در کشور بیان کرد: تشکل‌های صنفی روابط عمومی می‌توانند در مقوله استانداردسازی و ارتقای علمی سطح روابط‌عمومی‌ها موثر واقع شوند.

 

دکتر علی دارابی در گفت و گوی اختصاصی با جامعه مجازی روابط عمومی اظهارکرد: روابط عمومی مسئله‌ای پیچیده و چند وجهی است که بر نظریه‌ها و کنش‌های مرتبط با حوزه‌های مختلف و متنوعی مانند مدیریت، رسانه، ارتباطات و روان‌شناسی بنا شده اما در اینجا یک پرسش اساسی مطرح می شود و آن اینکه چرا با گذشت بیش از ۶۵ سال از تاریخچه و کارکرد روابط عمومی در ایران ارایه تعریف قابل اجماع دشوار است؟

 

وی در پاسخ به این سوال گفت: مشکل این حوزه ی مطالعاتی این است که بسیاری از ایده‌های اصلی آن به سادگی توسط بخش‌های بازاریابی، منابع انسانی یا دیگر اجزای یک سازمان اقتباس می‌شوند. همواره در کشور ما در زمینه مفاهیم، هویت، کارکرد، وظایف، ساختار و ماموریت‌های روابط عمومی اتفاق نظر وجود ندارد و همچنان گرفتار تعاریف و کارکردهای سنتی و قدیمی روابط عمومی هستیم.

 

استادیار دانشگاه صدا و سیما اظهارکرد: سلیقه‌ای بودن مدیریت‌ها و نه نظام‌مند بودنشان، شخص محور بودن یا رئیس محور بودن، حرفه‌ای نبودن روابط عمومی‌ها، ضعف سیستم آموزش در نظام تعلیم و تربیت و آموزش عالی، عدم توجه بایسته رسانه‌ها به مقوله روابط عمومی و برخی کارکردهای ناصواب و نادرست، مزید بر آن شده که نتوانیم بر سر تعریف، کارکرد، ماهیت و ماموریت روابط عمومی به اجماع برسیم.

 

 

 

دارابی درباره نقش تشکل های صنفی، تخصصی و علمی روابط عمومی را در استاندارد سازی و ارتقای علمی روابط عمومی گفت: ابتدا ذکر این نکته لازم است که تغییر عمده‌ای که در شرایط کنونی شاهد آن هستیم، عدم کنترل کارگزاران روابط عمومی بر پیام است.

 

معاون امور استان های سازمان صدا و سیما ادامه داد: نه روابط عمومی ها و نه رسانه‌ها نقش دروازه بانان اطلاعات را در حوزه‌های عمومی بر عهده ندارند؛ چرا که عصر روزنامه‌نگاری شهروندی فرا رسیده و بسیاری از پیام‌ها بدون چالش پذیرفته نمی‌شوند. در این بین کارگزاران روابط عمومی باید با استفاده از بهترین روش‌ها، تمرکز را بر ایجاد روابط با مخاطبان قدرتمند خود، قرار دهند و منافع متقابل را تامین کنند.

 

وی ادامه داد: با این همه تشکل‌های صنفی روابط عمومی می‌توانند در مقوله استانداردسازی و ارتقای علمی سطح روابط‌عمومی‌ها موثر واقع شوند؛ به این ترتیب که آموزش‌های آکادمیک را به تدریج در سطح مدیران و کارشناسان روابط عمومی نهادینه کنند.

 

دارابی عنوان کرد: تشکل های صنفی روابط عمومی می توانند از شیوه‌های نو و بدیع در عین توجه به ابتکار و خلاقیت و همچنین بومی‌سازی روش‌های تجربه شده جهانی حمایت لازم را داشته باشند، سیستم‌های اداری حاکم بر دیگر بخش‌ها را که بر روابط عمومی‌ها سایه افکنده‌اند تلطیف کرده و متناسب با کارکرد روابط عمومی که در ارتباط با دنیای خارج از سازمان‌ها هستند تغییرات لازم را در آنها به وجود بیاورند.

 

معاون امور استان های صدا و سیما افزود: مهم تر از همه، تشکل‌های صنفی روابط عمومی می توانند امکان تعاملات دو یا چند سویه میان روابط عمومی‌ها در حوزه‌های مختلف را فراهم کنند چرا که انتقال تجربیات در این بستر، راهگشای چالش‌هایی است که در آینده امکان بروز آنها برای هر یک از روابط‌ عمومی‌ها ناممکن نخواهد بود.

 

دکتر دارابی رسیدن به سطح مطلوب در این حوزه را با تدریس روابط عمومی به صورت آکادمیک امکان پذیر دانست و گفت: شیوه‌های آکادمیک می‌توانند در این حوزه تاثیرگذاری بالایی داشته باشند، چرا که لازم است مسئولان روابط عمومی‌ها مهارت‌های نوشتاری، تجربه علمی و حل مساله را فرا بگیرند و ساز و کارهای عملی آن را طراحی کنند که این مسئله با حضور در کلاس‌های درس دانشگاهی محقق می‌شود.

 

وی اظهارکرد: همچنین لازم است به سرعت با رویکرد آینده پژوهی به باز تعریف منزلت و جایگاه سازمانی، ماموریت‌ها و کار ویژه‌های روابط عمومی بپردازیم که این مسئله نیز با کار آکادمیک میسر می‌شود.

 

استادیار دانشگاه صدا و سیما بیان کرد: یکی از مهمترین وظایف مسئولان روابط عمومی‌ها این است که عرصه‌های جدید را به درستی بشناسند و برای آن برنامه اقدام و عمل متناسب را با حوزه‌های سازمانی خود طراحی کنند.

 

وی افزود: در این شرایط توجه به شاخصه‌ها و متغیر‌های گوناگون ضروری است که از آن جمله می‌توان به مخاطب‌پژوهی، مدیریت منابع و اشخاص، تغییر و توسعه سازمانی، تمایز و تفکیک میان روابط عمومی با بازاریابی و تبلیغات تجاری، درک درست از توسعه یافتگی رسانه‌های جدید و فناوری‌های نوین، هنر برقراری ارتباط، افکار سنجی و اثرسنجی، پویش‌ها (کمپین‌ها)، شعارسازی (استفاده از تیترها، تکیه کلام ها، کلیشه‌ها)، گروه های مرجع و چهره‌های مشهور و ستاره‌ها و بهانه‌های رسانه‌ای برای برنامه‌سازی، فناوری‌های نوین همچون وب سایت‌ها و اینترنت اشاره کرد.

 

دکتر دارابی درباره تاسیس سازمان نظام روابط عمومی در کشور و نظام مند بودن روابط عمومی ها در قالب چنین سازمانی گفت: تجربه‌ای که شکل‌گیری سازمان‌های نظام مهندسی در حوزه‌های گوناگون فنی، تجربی و البته علوم انسانی در ایران به وجود آورده، دایره المعارفی از بایدها و نبایدهایی است که در حوزه روابط عمومی هم می‌تواند راهگشا باشد.

 

استادیار دانشگاه صدا و سیما افزود: البته با این حال نباید حوزه روابط عمومی را با دیگر علوم و دانش‌ها به صورت یکسان مورد بررسی قرار داد و نسخه‌ای مشابه برای همه آنها پیچید. چرا که روابط عمومی دایره‌ای وسیع است و حوزه‌های گوناگون را در بر می‌گیرد که با مسائل گوناگون در ارتباط هستند.

 

وی اظهارکرد: نکته جالب توجه اینکه سازمان نظام روابط عمومی خود نیز نیازمند یک واحد روابط عمومی است که ارتباطات درون و برون سازمانی را مدیریت کرده و از چالش‌های احتمالی جلوگیری کند، بنابراین نمی‌توان روابط عمومی را مانند‌ یک حوزه مستقل به حساب آورد که دارای سازمانی مستقل باشد.

 

معاون امور استان های صدا و سیما گفت: بهتر است اینطور گفته شود که هر چند نمی‌توان روابط عمومی را حوزه‌ای بینابین میان دیگر حوزه‌ها به حساب آورد، اما مقوله‌ای پیچیده است که در ارتباط با سایر حوزه‌ها بوده و به نوعی روح حاکم بر تعاملات بیرونی آنها را شکل می‌دهد.

 

دکتر دارابی در پایان عنوان کرد: تأسیس سازمان نظام روابط عمومی هر چند به ظاهر راهکاری مناسب برای ارتقاء کمی و کیفی حوزه روابط عمومی به نظر می‌رسد اما پیچیدگی‌های ذاتی خود را دارد و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن همه جوانب نسبت به راه‌اندازی آن اقدام کرد. اما با این حال نظام‌مند شدن حوزه روابط عمومی در قالب چنین سازمانی، دور از انتظار نیست و نویدبخش آینده‌ای بهتر و کارآمدتر برای مجموعه روابط عمومی‌های فعال در سطح کشور خواهد بود.

Print Friendly, PDF & Email
این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp


مطالب مرتبط
مدیر سایتمدیر سایت روابط عمومی , جامعه مجازی , جامعه مجازی روابط عمومی , ارتباطات , فضای مجازی , سازمان , کسب و کار , رسانه , رسانه مجازی , شبکه های اجتماعی , فنآوری , فن آوری , کانال تلگرام روابط عمومی تمام مطالب این نویسنده

design design

Advert (1)

download

Advert (1) Advert (2)Advert (4)

logo-samandehi
نماد اعتماد درگاه pay.ir

آمار بازدید:

بازدید امروز: 877 بازدید

بازدید دیروز: 1166 بازدید

بازدید کل : 265693 بازدید

افراد آنلاین: 0 نفر

...