دوشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۶:۰۹
 |  ۲۶/ اسفند/ ۱۳۹۵ - ۳:۳۳
  |   نظرات: بدون نظر
دکتر حمید ضیایی پرور مدرس ارتباطات ؛

سازمان نظام روابط عمومی به تقویت ساختار روابط عمومی در نظام اداری و تشکیلاتی کشور می انجامد.

 

با توجه به موضوع حساس تاسیس سازمان نظام روابط عمومی و اهمیت آن برای فعالین این حرفه توانستیم چند دقیقه با دکتر حمید ضیایی پرور گفت و گویی داشته باشیم و بی تعارف نظر وی را در خصوص تشکیل سازمان نظام روابط عمومی جویا شویم؛

 

حمید ضیایی پرور در گفت و گو با جامعه مجازی روابط عمومی، اهمیت تشکیل سازمان نظام روابط عمومی را تشریح کرد که حاصل آن گفتگوی زیر است .

 

وضعیت فعلی روابط عمومی و جایگاه روابط عمومی یا مدیریت روابط عمومی را در سازمان ها را چطور می بینید؟

روابط عمومی در دنیا جزو شغل های مهم و پر اهمیت است و حتی از نظر درآمد جزو رده های بالای مشاغل است. جایگاه روابط عمومی مستقیما وابسته به مدیر عالی هر سازمان است. روابط عمومی روح هر سازمان است وکیل مدافع سازمان است شهرت و آوازه هر سازمان و شرکت تا حد زیادی مدیون روابط عمومی آن است. یک روابط عمومی ضعیف می تواند سازمان را نیز ضعیف کند و برعکس روابط عمومی قوی می تواند سازمان را زنده و پویا کند. مهمترین ماموریت و وظیفه روابط عمومی بهبود تصویر عمومی سازمان نزد افکار عمومی است متاسفانه در ایران جایگاه روابط عمومی بسیار پایین است. روابط عمومی در ایران یک اداره یا دایره مناسبتها و تشریفات است . در بسیاری از سازمان ها روابط عمومی ، در خدمت رییس است و در واقع روابط عمومی رییس سازمان است. روابط عمومی باید پیشتاز استفاده از فناوری های نوین ارتباطی در هر سازمان باشد اما تارسیدن به این هدف و آرمان راه زیادی در ایران وجود دارد.

 

 

آیا روابط عمومی ها به آن حدی در حرفه ای گرایی رسیده اند که بتوانند در زیر سقف یک سازمان حرفه ای صنفی تحت عنوان سازمان نظام روابط عمومی گردهم آیند؟

بله به نظر من وقت آن رسیده است که روابط عمومی ها در ایران دارای یک نظام صنفی تخصصی شوند وقتی کله پزها برای خودشان اتحادیه و صنف دارند چرا روابط عمومی ها نداشته باشند. البته تعدادی انجمن روابط عمومی الان در ایران وجود دارد اما این انجمن ها فراگیر نیستند و همه اعضای فعال حوزه روابط عمومی در ایران را تحت پوشش ندارند. در سال های اخیر یا بهتر بگویم در دهه گذشته با شکل گیری تعدادی رویداد جشنواره محور در حوزه روابط عمومی شاهد رونق دوباره علمی و تخصصی روابط عمومی در ایران بوده ایم. در یک قلم، تعداد تالیفات این رویدادها از مجموع تالیفات علمی و دانشگاهی چند دهه گذشته در حوزه روابط عمومی بیشتر است. این رویدادها توانسته اند برای نهاد روابط عمومی در ایران اعتبار ایجاد کنند ولی جای سازمان نظام صنفی روابط عمومی در ایران خالی است.

 

 

نظر شما در خصوص تشکیل سازمان نظام روابط عمومی در این موقعیت زمانی چیست ؟

از نان شب برای روابط عمومی ها واجب تر است. حرمت امامزاده را متولی آن نگه می دارد. برای تشکیل سازمان نظام صنفی روابط عمومی در ایران خود پیشکسوتان روابط عمومی باید پیشقدم شوند.

 

 

آیا وجود انجمن های صنفی در کشور می تواند به ایجاد یک سازمان قدرتمند تر بیانجامد؟

قطعا نظر مثبت دارم. تا روابط عمومی منسجم و متحد نشوند کسی نمی تواند از حقوق آنها دفاع کند. روابط عمومی قدرتمند باعث ایجاد و تقویت سازمان قدرتمند می شود. اینکه نهادی باشد که مثلا صلاحیت علمی و تخصصی نیروهای روابط عمومی را تایید کند به نفع سازمان ها و نهادها هم هست. ایجاد سازمان نظام صنفی روابط عمومی می تواند به ارتقا وضعیت علمی و تبادل دانش و تجربه میان کارگزاران روابط عمومی کمک کند.

 

نقش فعالین روابط عمومی و تشکل های این حوزه را در راه اندازی این سازمان صنفی را چگونه ارزیابی می کنید؟

طبیعتا اگر بخواهد چنین سازمانی شکل بگیرد اول از همه فعالین و تشکل های موجود روابط عمومی در ایران باید گام اول را بردارند. منتهی متاسفانه مثل خیلی از زمینه های دیگر، ما ایرانی ها کار تیمی و جمعی را خوب بلد نیستیم و برخی جاها هم منافع فردی و گروهی را بر منافع جمعی و اجتماعی ترجیح می دهیم. من بحث های مربوط به تشکیل سازمان نظام صنفی روزنامه نگاری را دنبال می کنم. چرا این سازمان هیچ گاه شکل نگرفته است؟ چون در میان روزنامه نگاران هم چند دستگی وجود دارد و خیلی ها روزنامه نگاری را با کار سیاسی مخلوط کرده اند.

حتی برای تشکیل یک انجمن فراگیر ارتباطات، مرحوم دکتر کاظم معمتد نژاد از حدود سال ۱۳۸۳ تلاش هایی را آغاز کرد اما حتی دانشگاهیان حوزه ارتباطات ما حاضر نشدند سر یک میز بنشینند و با هم حرف بزنند این دانشگاه آن دانشگاه را قبول نداشت و آن یک دیگران را به حساب نمی آورد. در حوزه روابط عمومی نیز همین وضعیت حاکم است. به نظر من قبل از تشکیل سازمان نظام صنفی روابط عمومی، باید چند هم اندیشی و همایش با شرکت همین انجمن ها و رویدادهای موجود برگزار شود و اول همه حرف بزنند و ایده بدهند و بعد قول و قرار بگذارند که فرآیند تاسیس و تشکیل سازمان نظام صنفی چگونه باشد. هیات موسس تعیین کنند جدول زمان بندی مشخص کنند و ساز و کار تشکیل این سازمان را بررسی کنند. به هر حال تشکیل این سازمان در ایران نیاز به مذاکره، لابی و رایزنی در سطوح مختلف از جمله نهادهای حاکمیتی دارد. اگر این اراده در میان فعالان روابط عمومی شکل بگیرد دستیابی به ایده تشکیل سازمان نظام صنفی دور از انتظار نیست.

 

 

آیا تشکیل سازمان نظام روابط عمومی می تواند ساختارهای ناموجود روابط عمومی تشکیلات اداری کشور را بنیان نهد؟

بله موافق هستم تشکیل این سازمان به حل بسیاری از مشکلات موجود در حوزه روابط عمومی در ایران کمک می کند و به ارتقا جایگاه مدیریتی روابط عمومی هم منجر خواهد شد. این سازمان به تقویت ساختار روابط عمومی در نظام اداری و تشکیلاتی کشور هم می انجامد.

 

مصاحبه از : احمد عامری

Print Friendly, PDF & Email
این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp


مطالب مرتبط
مدیر سایتمدیر سایت روابط عمومی , جامعه مجازی , جامعه مجازی روابط عمومی , ارتباطات , فضای مجازی , سازمان , کسب و کار , رسانه , رسانه مجازی , شبکه های اجتماعی , فنآوری , فن آوری , کانال تلگرام روابط عمومی تمام مطالب این نویسنده

design design

Advert (1)

download

Advert (1) Advert (2)Advert (4)

logo-samandehi
نماد اعتماد درگاه pay.ir

آمار بازدید:

بازدید امروز: 364 بازدید

بازدید دیروز: 907 بازدید

بازدید کل : 332447 بازدید

افراد آنلاین: 0 نفر

...