شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۳۴
سرویس: یادداشت
 |  ۵/ مرداد/ ۱۳۹۶ - ۲:۲۶
  |   نظرات: بدون نظر

دغدغه ی یک دانشجوی کارشناسی روابط عمومی

 

در عصری که عصر اطلاعات خوانده می شود، ارتباطات و شکل گیری شبکه های ارتباطی گسترده میان کاربران انتقال و دسترسی به اطلاعات را آسان تر ساخته است. اما هر آنچه که در این میان بروز و ظهور می کند نیازمند نوعی ساماندهی است و ابعاد مختلف این ارتباطات نیز از این مسئله مستثنی نیست.

 

با مطالعه بخشی از مشکلاتی که به طور روزمره در جامعه شاهد آن هستیم، درمی یابیم برخی از این مشکلات مانند مشکلات اجتماعی از جمله آسیب های اجتماعی، آسیب های روحی و روانی، مشکلات خانوادگی و تربیتی و … ناشی از عدم توانایی در برقراری ارتباط موثر میان افراد جامعه است. ساماندهی علمی و عملی ابعاد مختلف ارتباطات و همچنین آسیب شناسی شبکه های ارتباطی در جامعه نیازمند آن است که انسان های دغدغه مند و صاحب نظر در حوزه گسترده ارتباطات و حوزه آکادمیک آن، زمینه آشنایی عموم مردم با کارکرد صحیح و موثر شبکه های ارتباطی برای رسیدن به جامعه ایده آل و هم زمینه مناسب برای علاقه مندان به تحصیل و مطالعه در این حوزه را پیش بینی کنند.

 

دانشگاه های ایران چند سالی است که در رشته علوم ارتباطات(گرایش های مختلف) به پرورش نیروی متخصص در این حوزه می پردازند. رشته روابط عمومی نیز یکی از گرایش های این رشته دانشگاهی است؛ من به عنوان دانشجوی رشته روابط عمومی همیشه این سوال در ذهنم تداعی می شود که با این که در دنیای مدرنیته و جهان الکترونیک زندگی می کنیم و همه چیز در این عرصه رو به پیشرفت است، چرا در ایران با وجود فراهم شدن زمینه برای مطالعات علمی در حوزه ارتباطات همواره روابط عمومی جایگاه خاص خود را در ادارات و سازمان ها پیدا نکرده است؟

 

با این که بیش از ۷۰ سال از تشکیل روابط عمومی در سازمان های دولتی ایران می گذرد، هنوز کارکرد یا جایگاه فعلی روابط عمومی در کشور رضایت بخش نیست. با این که مقررات و بسترهای حقوقی و قوانین آن خوب و به روز است اما ضمانت اجرا به شدت ضعیف و ناکارآمد است و این شرایط باعث شده بسیاری از آیین نامه های مربوط به روابط عمومی قابلیت اجرا پیدا نکنند.

 

 

روابط عمومی به عنوان یک نهاد ارتباطی در سازمان و به عنوان یک عنصر مهم تسهیل کننده بخشی از ارتباطات در شبکه های ارتباطی ارزش بسیار بالایی دارد اما دغدغه اینجاست که کار روابط عمومی چسباندن پلاکارد و بنر و غیره در مناسبت های مختلف نیست. دغدغه اینجاست که افرادی که در سازمان ها و ادارات در راس این کار و حرفه مهم روابط عمومی قرار دارند، اکثریت تحصیلات این رشته را ندارند و کارشناسان غیر مرتبط هستند.

 

دغدغه اینجاست که در بعضی از مراکز شهرستان ها برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، تحصیلات تکمیلی این رشته وجود ندارد و علاقه مندان به ادامه تحصیل ناچار به پایتخت و دیگر شهرستان ها کوچ می کنند.

 

امیداست مسئولین مهربانانه تر به این رشته و علاقه مندانش نگاه کنند و روابط عمومی نیز جایگاه ارزشمند خود را در ایران پیدا کند.

 

سلماز ترابی

دانشجوی کارشناسی روابط عمومی الکترونیک

 

Print Friendly, PDF & Email
این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp


مطالب مرتبط
مدیر سایتمدیر سایت روابط عمومی , جامعه مجازی , جامعه مجازی روابط عمومی , ارتباطات , فضای مجازی , سازمان , کسب و کار , رسانه , رسانه مجازی , شبکه های اجتماعی , فنآوری , فن آوری , کانال تلگرام روابط عمومی تمام مطالب این نویسنده

design design

Advert (1)

download

Advert (1) Advert (2)Advert (4)

logo-samandehi
نماد اعتماد درگاه pay.ir

آمار بازدید:

بازدید امروز: 418 بازدید

بازدید دیروز: 777 بازدید

بازدید کل : 330603 بازدید

افراد آنلاین: 0 نفر

...